Patagonie 5 Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Wilma Vos - WaarBenJij.nu Patagonie 5 Torres del Paine - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

Patagonie 5 Torres del Paine

Blijf op de hoogte en volg Wilma

11 Februari 2014 | Chili, Torres del Paine

Omdat we in NP Torres del Paine gaan trekken nemen we het noodzakelijkste mee en laten de rest achter in Puerto Natales. Busreis duurt ruim 2 uur. Het laatste stuk over een grindweg. Onderweg zien we veel guanago's, nandu's (soort struisvogels) ganzen en flamingo's. Ook grazen hier rond enkele estantia's runderen en schapen. Bij laguna Amarga is de entree van het park en krijgen we medegedeeld dat er een zware gevangenisstraf staat op het maken van open vuur. Om de paar jaar woedt hier een brand, meestal veroorzaakt door een onachtzame kampeerder.
Wij stappen weer in de bus om ons af te laten zetten bij Pudeto waarvandaan de catamaran vertrekt die ons over lago Pehoe brengt en ons af zal zetten bij Paine Grande. Daar gaan wij de track lopen naar Refugio El Grey.
Het is een schitterende wandeling langs het lago Grey eindigend bij het begin van de gletsjer. Op de kaart ziet het er simpel uit, een stippellijntje langs het meer. De realiteit is dat wij pittige klimstukken moeten overbruggen. We doen er een uurtje langer over dan de jeugd maar na 4 uur komen ook wij aan bij de refugio. Het zal een klus geweest zijn om alles boven te krijgen maar in de zitruimte staan tot onze vverrassing ruime bankstellen waar we ons in nestelen om uit te rusten. De slaapkamer delen we met een Chileens echtpaar. Het diner aan tafel met onze kamergenoten en een Schotse. Alle 5 afkomstig uit onderwijs. De Chilenen denken er, ondanks hun leeftijd (hij is 77), nog niet aan om te stoppen met werken. Ze zijn beiden professor aan de Universiteit maar het militaire regime heeft zo drastisch gesnoeid in de pensioenen dat ze voorlopig nog moeten blijven werken.
De afdaling de volgende dag gaat heel wat sneller dan de klim. We hebben een duwtje in de rug van een straffe wind. Wat kan het hier hard waaien, regelmatig moet je je schrap zetten om niet omver geblazen te worden.
De jongelui lopen de wereldberoemde W trekking. Wij laten ons met de boot en bus naar Torres Central brengen in Noorden van het park. Daar lopen wij de volgende dag nog een rondje. Inmiddels zijn wij weer terug in Puerto Natales voor een rustdag.
Morgen 12 uur in de bus naar het uiterste Zuiden.

• 11 Februari 2014 - 18:41

Marijke:

Wat een avontuur weer! Zijn heel benieuwd naar de foto's.

• 11 Februari 2014 - 19:11

Len:

Dank voor reisverslagen, reis steeds een beetje mee op Google Earth. Sportieve zus en zwager heb ik!!
    Heel veel plezier!

Bas en vriend zijn bijna op Saba!! Over paar uur gaan we ze ophalen van ons ieniemini vliegveldje als het niet regent en de wind goed staat ;-)

• 11 Februari 2014 - 22:37

Ivonne:

Mooi hoor! Klinkt super. Niet voor niets dus bovenaan mijn wensenlijst;).
    Ben benieuwd naar ushuaia! Geniet ervan!

• 14 Februari 2014 - 20:19

Marjo:

Zo te lezen gaat het prima met jullie! Vandaag hebben we bedacht dat jullie al waarschijnlijk morgen gaan zeilen en opstappen op de boot in Ushuaia. Dat wordt nog avontuurlijker! Mooie winterse foto's en leuk om te zien hoe jullie stapje voor stapje richting gletsjer lopen.
    Veel plezier en wij volgen hoe hard jullie met de zuidelijke winden naar het noorden zeilen! Wij doen een weekendje Lille en hopen dat tussen de buien door de zon zich laat zien! Groetjes T & M