6 Udupi - Reisverslag uit New Delhi, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu 6 Udupi - Reisverslag uit New Delhi, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

6 Udupi

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

08 Januari 2009 | India, New Delhi

Dankzij een tip van een toerist ben ik in Udupi uit de bus gestapt om de tempel te bezoeken. Ja Jeanny, weer een tempel maar.... geen betere plek om interessante locals te ontmoeten.
Pal naast tempelcomplex een kamer voor 2 euro met uitzicht op tempel gevonden. Werd in de tempel hartelijk ontvangen en gelijk uitgenodig voor de maaltijd om 3 uur.Op grote vuren wordt in enorme pannen de gratis maaltijd voor de bezoekende pelgrims bereid.Om half 7 een prominente plaats gekregen voor de ceremonie ter ere van krishna. Langzaam liep de tempel helemaal vol gelovigen. Er werden honderden olielampjes aangestoken, priesters begonnen te zingen, trommels te dreunen en de grote klokken in het zelfde ritme werden met de hand geluid. Heel indrukwekkend, fotograferen niet toegestaan en daar heb ik me deze keer keurig aan gehouden. De plechtigheid verplaatste zich naar buiten. Priesters beklommen een grote wagen met houten reuzewielen. De pelgrims vochten om de dikke touwen vast te pakken en zo werd de wagen voorgetrokken. Voorafgegaan door een olifant werd er een ronde om het complex afgelegd. Onderweg werd nog gestopt om een lichtshow op te voeren compleet met Bengaals vuur. Heb dat een keer eerder meegemaakt en dat was in 1972 tijdens onze trouwerij in Giethoorn. Toen we daar het stadhuis uitstapten hadden Louis en Piet ook zo'n vuurwerk voor ons aangestoken.