18 Mumbai /Bombay - Reisverslag uit Bombay, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu 18 Mumbai /Bombay - Reisverslag uit Bombay, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

18 Mumbai /Bombay

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

27 Januari 2009 | India, Bombay

Zondag nog 35 graden in Mumbai en nu zit ik hier in mooi koud winterweer. Wat vond ik van India? Het platteland in het zuiden was mooi, vooral de streek met de backwaters ten zuiden van Kochi. De steden zijn in vergelijking met Europese steden niet mooi maar het leven op straat is soms fascinerend/bizar. Zondag over een dam naar de Moskee gelopen die op een eilandje in zee gebouwd is. Op die dam tientallen mismaakte/ ledemaatmissende mensen die zaten te bedelen. Een groepje van 4 mannen staat op mijn netvlies gebrand. Ze lagen in een vierkant standje, stompen van ledematen trillend in de lucht op de maat van de mantra's die ze zongen. Heel bizar en luguber. Later hoor ik van hotelmanager dat ze vanuit de hele provincie geronseld worden en daar smorgens worden neergezet om te bedelen. Kun je je wel voorstellen in wiens zakken het leeuwendeel van het bij elkaar gebedelde geld verdwijnt.
In Mumbai leven ook nogal wat families op straat. Ze brengen de nacht door onder stukje textiel of plastic en bedelen wat eten bij elkaar of hebben een klein handeltje in het een of ander. Een groepje kinderen vermaakte zich urenlang met een bananenblad dat als slee werd gebruikt. Ook is het wel goed om eens door zo'n krottenwijk te lopen. Elke familie leeft daar op een paar vierkante meter. Bij een van de krotten stonden zeker 20 man door de deur naar binnen te loeren. Bleek er een aftands TV-toestel te staan. Dankzij de godsdienst hebben ze niet zoveel moeite de situatie min of meer te accepteren. Onze problemen die ook vaak te maken hebben met keuzes die je moet/mag maken kennen ze niet. Er valt niet veel te kiezen want ze geloven niet dat hun wereld maakbaar is. Wat leven wij dan in een ongelooflijke materiële weelde en bestaan hier de problemen voornamelijk uit luxeproblemen. Maar op geestelijk vlak kunnen wij ons niet rijkrekenen. Op dat gebied kunnen wij in het oosten nog erg veel leren. Zal duidelijk zijn dat vooral de mensen in India op mij de meeste indruk hebben gemaakt.