4 de Bøgestrøm - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wilma Vos - WaarBenJij.nu 4 de Bøgestrøm - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

4 de Bøgestrøm

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

21 Augustus 2009 | Denemarken, Kopenhagen

Eergisteren was de wind inderdaad gaan liggen en zeilden wij veilig vanuit het Kattegat naar de Sund / Sont. Een lekker tochtje naar Kopenhagen waar we ons anker uitgooiden voor een van de havens. Voor gisteren was door DeutschlankFunk 5 beaufort uit het Zuidoosten beloofd dus wij weer om 6 uur op pad. Het ging eerst niet snel tegen stroom en wind maar vanaf Dragør was het bezeild. En...de wind trok aan..leek het eerst 4, weldra werd het 5 en daar bleef het niet bij. Toen bij Rødvig de wind nog verder toenam en er echt flinke golven stonden waar ons schip soms met zijn neus helemaal indook begon ik hem toch een beetje te knijpen. De planning was namelijk om tussen Møn en Sjaelland een heel ondiep klein geultje op te zoeken, de Bøgestrøm. Maar de ingang van dat geultje lag wel op lagerwal. En zou er op die ondiepte, waar dat geultje van 2 meter diepte doorheen liep, niet een enorme branding staan. Nooit te beroerd om de kustwacht raad te vragen kroop ik achter de marifoon om Lingby radio op te roepen. En ja hoor, gelijk antwoord. Kun je je voorstellen dat, als het schip aardig op zijn kop staat in de golven en je hoort dan ineens de rustige stem van de kustwacht, er al een last van je afvalt. Er wordt over ons gewaakt. Altijd prettig idee. Om een lang verhaal kort te maken. Volgens de kustwacht geen probleem voor de zekerheid nog doorverbonden met een local die alles van de Bøgestrøm wist en ook hij zag geen problemen mits een betrouwbare scheepsmotor voorhanden was. Dus wij toch maar ter plekke gaan kijken. Nog even goed speuren om de tonnetjes in de ook daar nog wel ruwe zee te vinden maar geen branding en eenmaal in het geultje (zwaard omhoog) was er geen vuiltje aan de lucht. Goed de groene, rode en cardinale tonnetjes aanhouden en 3 uur later lagen wij helemaal tevreden in het haventje op Møn. Maar goed dat je niet alles vantevoren weet, zo maak je nog eens iets mee en wat een schip.. Het neemt de hoogste golven en de ondiepste geultjes zonder problemen.

• 21 Augustus 2009 - 20:32

Jeanny:

O, echt niks voor mij. Ik geloof dat het huilen mij nader zou staan dan het lachen.
    Voor jullie zal het misschien wel kikken zijn geweest, maar laat mij maar lekker met de auto papa en mama op gaan halen om naar de dokter te gaan.
    Nou, probeer je voor de rest van de vakantie in wat rustiger vaarwater te bevinden, want we willen nog wel een lekker weekendje met zijn allen naar Zandvoort.
    Groetjes van ons en als ik mama jullie berichtje morgen voorlees, zal ze zeggen: heb je de groetjes van ons gedaan?
    Dus bij deze.

• 25 Augustus 2009 - 07:53

Wim C:

ahoy sailors,
    ik kreeg gisteren van wim s de site waarop jullie verslagen staan. Afgelopen zaterdag waren wij in Zeeland (bij Zierikzee). We zijn nog even langs geweest in Den Osse, maar de mevrouw aan de balie kende geen fam de Vos, wel fam Verhagen en de Daurade, maar die waren er nog niet. Dat hadden we overigens wel verwacht. a.s. zaterdag vetrekken wij richting zuiden. Goede en behouden vaart en tot ziens.