dec 2013 4 Sukamade Meri Betiri NP - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Wilma Vos - WaarBenJij.nu dec 2013 4 Sukamade Meri Betiri NP - Reisverslag uit Sukamade, Indonesië van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

dec 2013 4 Sukamade Meri Betiri NP

Blijf op de hoogte en volg Wilma

29 December 2013 | Indonesië, Sukamade

Vanuit Kalibaru gaan we een 2daags uitstapje maken naar het Nationaal Park. Richard aan het stuur in de 4WD en gids Shukri op een bankje in de bagagebak.
Onderweg veel sporen van wat Nederlanders in het verleden hier hebben opgericht. Irigatiekanalen met bruggen en sluisjes. Enorme plantages met rubber-, cacao-, koffie- en kruidnagelbomen.
Wij bezoeken een suiker- en een rubberfabriek.

We overnachten in Sukamade, waarvandaan we in 20 minuten het hoofddoel van deze uitstap kunnen bereiken, Turtle Beach.
Het is een afgelegen strand in het NP.
Om er te komen moeten we 2 rivieren oversteken.
Een medewerker van het park rijdt met ons mee.
Bij de rivier aangekomen stapt hij uit en wadend loopt hij voor de jeep uit om ons het juiste spoor te laten volgen.
De tassen worden op de bank gehesen. In de auto stijgt de spanning met het waterpeil. Het blijft bij een verfrissend voetenbad.

700 meter voor het strand staan enkele gebouwtjes in de jungle. De schildpadeieren worden hier uitgebroed en de jonge schildpadjes blijven nog 2 weken in het aquarium voordat ze worden uitgezet op het strand.
Wij krijgen een emmer met 50 schildpadjes mee die wij hoogstpersoonlijk de vrijheid terug mogen geven.

Eén voor één zetten wij ze voorzichtig op het strand waarna ze flapperdeflap naar zee scharrelen.
Een enkeling vertrekt in de verkeerde richting maar Veerle's wijsvingertje stuurt ze dan weer recht op de golven af.

's Avonds bezoeken we dit strand voor de 2e keer. In het donker zitten we in het zand te wachten op een sein van de parkrangers.
We moeten even geduld hebben maar dan komen de afgesproken lichtsignalen. we mogen dichterbij komen.
Een schildpad is aan het baren en eenmaal aan het leggen zal hij die taak, ondanks onze kraamvisite, onverstoorbaar afmaken.

De eieren worden tegelijk onder hem vandaan gehaald en geteld.
Het zijn er 96.
Terwijl de schildpad zijn nest dichtgooit lopen wij terug. Veerle heeft het prima gedaan maar haar bedtijd is al met enkele uren overschreden.

Op onze wandeling kruisen wij het pad met een andere schildpad.
Hij heeft zijn dag niet en keert terug naar zee zonder zijn eieren te hebben gelegd.

Ook zien wij nog 2 , door zwijnen leeggeplunderde, verse nesten.

Drama en successtory vonden tegelijkertijd op dit strandje plaats.
Als enige toerist waren wij daar vanavond getuige van. Indrukwekkend!

• 29 December 2013 - 12:30

Jeannyverspeek:

Brrrr, natte voeten in de auto. Maar wat mooi zeg.

• 29 December 2013 - 14:31

Len:

Wat een prachtig verhaal en een geweldige belevenis.
    Wij gaan nu op weg naar vliegveld Martinique- St Maarten.

Nogmaals een goed en gezond 2014