6 Muang Sing - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Wilma Vos - WaarBenJij.nu 6 Muang Sing - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

6 Muang Sing

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

18 Januari 2008 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Paar dagen in Muang Sang/Sing geweest. Dorp tegen de Chinese grens aan. Wordt amper Engels gesproken en toen wij (ik en de Engelse Nikki) daar aankwamen kon niemand ons wijzen waar guesthouse was. Halve klooster liep uit maar behalve dat we dat leuk vonden schoten we er weinig mee op. Uiteindelijk goed onderdak gevonden en track gemaakt met Akha gids. Hier veel vluchtelingen uit Birma die in de bergen leven. Vrouwen werken overdag op veldjes, opa's en kinderen passen op baby's. Als de meisjes amper kunnen lopen krijgen ze baby op rug gebonden. Midden in dorp staat hut met matras erin. Als meisjes er aan toe zijn (14 jaar) verlaten ze ouderlijke hut en gaan daar slapen. De jongens die een oogje op haar hebben melden zich. Meisje bepaalt wie met haar mag spelen. Ouders van jongen betalen bruiloft en daarna trekt jong koppel bij hen in. Meisje moet voor schoonouders zorgen.Was mooie wandeling van dorp naar dorp door suikerrietakkers. Chinezen hebben suikerriet geintroduceerd en hebben alleenrecht op oogst. Ze bepalen dus de prijs en rijden met vrachtwagens af en aan naar China. Ben ook nog op motor naar Chinese grens gereden tussen rijstvelden door. Het was er mooi maar droog en stoffig.