Noorwegen 2 Lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wilma Vos - WaarBenJij.nu Noorwegen 2 Lofoten - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

Noorwegen 2 Lofoten

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

12 Juli 2010 | Noorwegen, Oslo

Sinds het laatste bericht hebben we weer veel meegemaakt. Ik zal proberen het kort te houden.
Het passeren van de poolcirkel was indrukwekkend en dat kwam vooral door het mooie toendralandschap. Op de Polar camping hebben we voor de verandering in een hut (hytte) geslapen. Raam goed afgeplakt met een stuk horregaas. Van Bognes hebben we de veerboot naar Lodingen genomen zodat we rechtstreeks naar de Vesteralen konden rijden. Dit is een eilandengroep noord van de Lofoten, minder toeristisch en zeker zo mooi. we hadden als uitvalsbasis een camping aan een fjord met rondom ons hoge bergen. we waren de enige tent dus hadden weer het mooiste plekje aan het water.
Vandaaruit met veerboot overgestoken naar het eiland Austvagoy (Lofoten). Op de camping bij Laukvik op het terras naar de finale zitten kijken met capuchon over onze oren getrokken tegen de muggen. Gisteren nog schitterend weer voor een hele mooie fietstocht van 70 km. Voor vandaag was er slecht weer voorspeld en hebben we de boel ingepakt om weer eens verder te trekken. Het weer kan hier snel omslaan. Het ene moment zit je in de herfst, 12 graden en flinke regenbuien maar als de buien overgetrokken zijn en de zon doorbreekt zie je een andere wereld. De lucht wordt knalblauw en het water turkoise tot groen. De temperatuur schiet omhoog en de winterkleren kunnen uit. Toen we vanmiddag de tent hadden geinstalleerd, hier op de camping bij Kabelvag, hebben we nog een autotochtje gemaakt in de omgeving. Donkere wolken pakten zich samen en de wind stak op. Toch maar eens terugrijden om te kijken hoe de tent zich houdt. De wind stond dwars op ons mooie tentje en het had zich dapper geweerd, zich schrap gezet tegen de straffe wind maar het had wel veel moeite om overeind te blijven. We hebben nog een poging ondernomen om met de auto de wind te breken maar de tentstokken bogen zo diep door dat we besloten de boel zo goed en zo kwaad als mogelijk was af te breken voordat de hele handel de lucht in vloog. Jammer dat die bezigheid niet op film staat want anders hadden jullie zeker gesmuld. Opa en oma kruipend over opbollend tentzeil terwijl daaronder de contouren van een volledige kampeeruitrusting te zien waren. Aan uitruimen waren we niet meer toegekomen. Maar we hebben het gefikst en de schade blijft beperkt tot verbogen tentstokken. De campingeigenaar had geen beschikbaar slaapalternatief voor ons in petto. Volgens hem was alles in de wijde omgeving bezet.Wie zoekt zal vinden. Ik zit nu achter de PC in de lobby van een hotel. We hadden nog mazzel. Het was de laatste vrije kamer hier. Net na ons meldden zich nog andere Nederlandse pechkampeerders waarvan de ritsen uit de tent geblazen waren. Zij zijn doorverwezen naar de jeugdherberg hier in de buurt.

• 13 Juli 2010 - 07:16

Kim:

Ik ben een tikkeltje jaloers. Misschien toch maar gewoon een keer Noorwegen in plaats van Nieuw Zeeland.
    Zo te zien wordt het morgen beter weer, dat zou fijn zijn.
    Hier is het werkend levend weer aan de gang. Was benieuwd of het ons zou lukken in de ochtend alles op tijd gedaan te krijgen. Met om 7.00 uur opstaan ben ik 5 minuten te laat op werk, maar dan heb ik gevoed, gekolfd, verschoond, gekleed, geknuffeld en zelf gegeten (oja en aangekleed). Dus dat valt mee. Vannacht kwam Veerle wel ook nog om 4.00 (gaap), terwijl ik nu bijster verkouden ben, dus nachtrust is een welkome goed. Ach op mijn werk maar even rustig starten, kopje koffie, mailtje en dan eens echt beginnen.
    Geniet! Weten jullie al rond welke week jullie terug gaan zijn?
    liefs Kim

• 15 Juli 2010 - 07:22

Jeanny:

Zo, wat dachten jullie: wij wind, ik zal ze daar in het zuiden ook effe wat geven.
    Nou, dat hebben we gisteren geweten. Storm en regen, verschrikkelijk, maar ons nieuwe hutje heeft het geweldig doorstaan. Niks gebeurd.
    Dadelijk hebben we de diploma-uitreiking van ons Marijke, knap man, in februari afgestudeerd en nu je diploma krijgen.
    Ik moet jullie de groetjes van papa en mama doen, alles is goed daar. Morgen weekendje Kempervennen met hun. Gezellig.
    Groetjes aan Janneman, de streaker.