Kerst op La Palma - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Wilma Vos - WaarBenJij.nu Kerst op La Palma - Reisverslag uit San Sebastián de la Gomera, Spanje van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

Kerst op La Palma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

07 Januari 2016 | Spanje, San Sebastián de la Gomera

Dit jaar willen we de benen strekken met de feestdagen. Op 19 december vliegen Jan en ik naar Tenerife. De volgende dag in een klein uurtje met de boot naar La Gomera om vanaf onze Finca in Hermigua een paar dagen te wandelen.

Op 24 december zijn we weer terug in San Sebastian en stappen op de boot naar La Palma, het andere groene wandelparadijs van de Canarische eilanden.
In Santa Cruz op Kerstavond de tientallen muzikanten gevolgd die door het stadje trokken. Een voor een verdwenen zij in het kerkje. Nieuwsgierig als we zijn, wij er achteraan. We werden getracteerd op een nachtmis opgeluisterd met Spaanse liederen, begeleid door gitaren en castagnettes. Een mooie belevenis.

Maar...we kwamen om te lopen, dus op 1e Kerstdag de bergschoenen aan en met de bus naar het vertrekpunt van de wandeling door de Baranco de la Madera. Een rode wandeling van 4,5 uur. Op het kaartje zag het er zo simpel uit, de werkelijkheid was wel even anders.
We kwamen terecht op een smal paadje langs een gigantische afgrond. Omkeren was geen optie dus stug verder en maar niet teveel naast je kijken in de onpeilbare diepte.
Na 2,5 uur liepen wij klem tegen een hoge rotswand schijnbaar zonder uitweg. De beschrijving er nog maar eens op nageslagen en er bleek een weg terug te zijn die door 3 lange uitgehakte tunnels voerde.

Al met al was dit voor ons een flink avontuur. De conclusie was dat wij met deze tocht wel aan onze max zaten. Voor deze 2 pensionado's dus zeker geen zwarte wandelingen uit het boekje op het programma.

De volgende 7 dagen hebben wij met de bus het eiland rondgetoerd om vanuit de diverse slaapplekken wandelingen te maken.
In het Zuiden een mooie tocht over de hellingen van de uitgebluste vulkaan vanaf Los Canarios tot aan El Faro. Vandaar bracht een busje ons weer naar boven.
Vooral het uiterste Noorden van het eiland is erg groen met gigantische drakenbloedbomen en laurierbossen, hier en daar een klein dorpje.

De laatste dag even bijkomen in een mooi resort in de buurt van de Aeropuerto.

Het waren 14 dagen met 9 verschillende overnachtingsplekken, goede bus- en bootverbindingen, pittige wandelingen in een heerlijk klimaat. Na de inspanningen deden we ons tegoed aan lokale vis- en konijngerechten, aangevuld met de vele fruitsoorten die het eiland te bieden heeft.

• 07 Januari 2016 - 19:19

Len Sip:

Leuke tijd hebben jullie gehad!
    Wel een geluk dat jullie onderwegniet
    de berg zijn afgekukeld.....
    Kan foto's hier niet openen

Wij zitten momenteel in
    (naar men zegt) de enige bewoonde
    Krater op onzewereldbol.
    Vanmorgen kraterwand bestegen. Prachtig!

Na 6 weken prachtig Ecuador, morgen
    Aruba en za retour home.

Groetjes

• 08 Januari 2016 - 08:19

Marijke:

Zo te lezen en zien hebben jullie weer een mooie en actieve vakantie gehad!