4 Busrit Gokarna - Reisverslag uit New Delhi, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu 4 Busrit Gokarna - Reisverslag uit New Delhi, India van Wilma Vos - WaarBenJij.nu

4 Busrit Gokarna

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

04 Januari 2009 | India, New Delhi

Zit nu in Gokarna, een pelgrimplaatsje waar ook heel veel gelovige Europeanen rondlopen. Zoveel oranje op straat, lijkt wel een grote ashram Voorlopig even genoeg bussen gezien. Vanmorgen welgemoed op pad maar het heeft 5 busritten gekost om hier te komen. 4 tussen alleen locals en de laatste bus dus ook een paar westerlingen in de bus. Mijn zitplaats in de bus probeer ik zo strategisch mogelijk uit te zoeken, althans als ik uberhaupt iets uit te zoeken heb. Meestal weet je op de drukke trajecten niet hoe laat de bus gaat vertrekken. Pas als er een bus komt voorrijden worden de tickets verkocht en pas als de laatste plaats bezet is wordt er gestart. Ging in Laos alle bagage op het dak hier gaat je rugzak gewoon mee de bus in maar eigenlijk is daar geen plaats voor. Eerste keer ging ik midden op achterbank zitten. Veel beenruimte en rugzak voor mijn voeten. Kwam ik er achter dat de wegen onlangs zijn voorzien van verkeersdrempels maar dat het rijgedrag van veel chauffeurs daar nog niet aan aangepast is. Dus maar niet meer achterin. Anders zou ik wel eens wagenziek kunnen worden en dat wil ik de passagiers en mijzelf niet aandoen. De Indiers krijgen het voor elkaar om, als ze moeten kotsen, ook dat zeer beschaafd te doen. Ze vullen op een bijna geluidloze en nette manier een klein kotszakje waarna ze het uit het raam gooien. Gelukkig ben ik niet gauw wagenziek want dat gaat mij op die onopvallende manier vast en zeker nooit lukken. Alle zitplaatsen zijn dus bij begin van rit bezet maar omdat de bus ook onderweg her en der mensen inlaadt heeft de chauffeur naa een tijdje weinig overzicht meer. Geen nood want er is nog een mannetje aan boord dat met fluitsignalen opdrachten doorgeeft aan de driver. De plaatsen vooraan in veel bus zijn gereserveerd voor de vrouwen die alleen reizen. In de laatste bus veel moslims van top tot teen in het zwart compleet met handschoenen. In mijn aanwezigheid mocht de sluier wel teruggeslagen worden maar zogauw ze opstonden werd het gezicht weer bedekt. In de luxe langeafstandbussen (stel je je van die luxe niet teveel voor) staat er steevast een Bolywoodfilm te draaien. Het zijn zonder uitzondering tranentrekkende liefdesgeschiedenissen waar met name de moslimmeisjes hun ogen niet vanaf kunnen houden. Hier in Gokarna dankzij een behulpzame inwoner een prima slaapplek gevonden met balkonuitzicht op het hoofdstraatje waar de hele dag pelgrims doorheen lopen. Zometeen pitten en morgenvroeg naar het strand waar de vissers hun boten te water laten.

  • 04 Januari 2009 - 16:51

    Jeanny:

    Waar ook heel veel gelovige europeanen rondlopen???
    Bij welke groep hoor jij?
    Het is de ene tempel na de andere, dus!!!!!!
    Maar wordt niet ziek, lijkt me geen snars aan anders.
    Houdoe.

  • 04 Januari 2009 - 16:53

    Jeanny:

    Net ook even naar papa en mama gebeld. Ze waren blij iedere keer wat te horen van je.
    Ik moest je de groetjes doen.

  • 05 Januari 2009 - 00:55

    Len:

    Heb jij gegeten bij dat vrouwtje die in de pot staat te roeren? Ziet er niet erg hygienisch uit!
    Hobbel, hobbel, wanneer ga je weer met de bus?
    1-1-09 hadden we opeens een strand, dus wij er vandaag heen. De zee had al het zand alweer meegenomen helaas.
    Morgen dan maar weer zwemmen bij onze Italiaanse vriendin.
    Groetjes

  • 06 Januari 2009 - 08:40

    Jeanny:

    Lekkere vent op die foto. hmmmmmmmm.
    Komende nacht in het zuiden van het land
    - 18 gr. Hopelijk niet te veel kapot gevroren leidingen, maar ja, het zijn allemaal boterhammen zullen we maar zeggen. Houdoe

  • 06 Januari 2009 - 18:25

    Pam:

    Het is hier koudddd. De hele wijk is een ijsbaan alleen op de grote wegen kun je fietsen. Bij mijn werk stond vanochtend een vrachtwagen die niet meer voor of achteruit kon ivm het ijs. En er wordt bij ons geschaatst op de ijzeren vrouw(dus niet man) en dat heb ik in al die jaren dat ik hier woon nog nooit meegemaakt. Oja en ik hoorde dat omdat de vuilnis in de containers vastvriest in eindhoven geen afval opgehaald wordt. Hopelijk komen ze donderdag wel bij ons want we zijn met kerst al een keer vergeten de containers buiten te zetten dus de luiers stapelen zch flink op. Een voordeel door de kou stinkt het nu ook niet.
    liefs Pam

  • 06 Januari 2009 - 21:11

    Chantal:

    je hebt het mooi goed uitgekiend: vannacht gaat het ong 20 graden vriezen... Kruip ik maar extra dicht tegen ons Ronneke aan!!! Met mijn koude voeten!!! hahaha! Dat weet hij nog niet! dat is nog een verassing.

    Maaruh; nog veel plezier en maak maar lekker veel mee! dan kun je er straks weer lekker tegenaan!

    Groetjes Chantal.

  • 06 Januari 2009 - 21:41

    Marjo:

    Hallo Wilma,
    Vanavond is Jan bij ons op bezoek en vertelt dat jij door India reist en ik kan kijken bij Waar ben jij!! Nou erg mooi de eerste foto's en verhalen. Wij wensen je in het nieuwe jaar veel reisplezier en lezen met genoegen jouw verhalen.

    Groetjes Jan, Thijs en Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

No fixed plans.

Recente Reisverslagen:

20 April 2017

Boot verkocht

05 December 2016

Carieb 1 12 december 2016

29 Oktober 2016

Azoren 3

18 Oktober 2016

Azoren 2

14 Oktober 2016

Azoren
Wilma

A good traveler is flexibel and not intend on arrival

Actief sinds 01 Nov. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 100074

Voorgaande reizen:

30 December 2008 - 25 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: